Városlista
2025. június 27, péntek - László

Hírek

2012. Június 21. 08:00, csütörtök | Helyi
Forrás: ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Vezessünk óvatosabban a hőségben!

Vezessünk óvatosabban a hőségben!

Az elmúlt napokban több olyan halálos és súlyos kimenetelű közúti közlekedési baleset történt, amelyeknél nagy valószínűséggel szerepet játszott a kánikula emberi szervezetre gyakorolt hatása.

Sokan nem tudják, de hőségben sokkal kockázatosabb közlekedni. A szokatlanul nagy melegről köztudott, hogy sokszor erős szerepe van a balesetek létrejöttében. A napokig tartó hőség mindenkit megvisel, fiatalokat, öregeket, egészségeseket s betegeket egyaránt. A kánikulai forróság még a frontokra kevésbé érzékeny emberek szervezetét is megterheli, természetesen egyénenként eltérő mértékben. Miután a hőséghez az egyének eltérően alkalmazkodnak, önmagában ez is komoly veszélyt jelenthet a közlekedésben.

A járművezetők a hőségben általában kevésbé tudnak koncentrálni, a megszokottnál figyelmetlenebbek és sajnos sok esetben türelmetlenebbek, hajlamosabbak az agresszív és durva szabályszegésekre. Gyakori jelenség tehát a lobbanékonyság, a kiszámíthatatlan, szeszélyes magatartás.

A közvetett hatások között figyelembe kell vennünk, hogy a légkondicionáló készülékkel nem rendelkező gépkocsik vezetői nyitott ablakokkal és a sebesség fokozásával próbálnak a hőség ellen ”védekezni”. Ez szintén fokozza a balesetveszélyt.

A gyalogosokról ugyancsak elmondható a figyelmetlen, bágyadt közlekedés. Ilyenkor kevésbé néznek körül az úttestre lépést megelőzően. A tartós melegben a közlekedés résztvevői között is jelentősen megnő a rosszullétek száma. Pl. a szív- és érrendszeri alapbetegséggel élők esetében a növekvő környezeti hőmérséklet esetében fokozódnak a tünetek, gyakrabban fordul elő a vérnyomás hirtelen ’kiugrása’, esetleg szívelégtelenség. A tartós nagy melegnek sajátos hatása lehet az idegrendszerre és a lelkiállapotra is. A hőség gyengíti a szellemi erőkifejtést, egyeseknél tompaságot, közönyösséget, másoknál pedig fokozódó ingerlékenységet, robbanékonyságot vált ki.

A közlekedők eltérő időjárás-érzékenysége nagy szerepet játszik a konfliktushelyzetek kezelésében, a balesetek kialakulásában. Sokaknál fokozottan jelentkezik a koncentráció hiánya, s ez a reakcióidő növekedésében is mérhető. A reflexek tompulnak, a mozdulatok kapkodóvá válnak, s megnő a hibalehetőség.

Ne feledjék: a balesetek megelőzhetők!

A legjobb prevenció minden esetben a közlekedési szabályok betartása, de emellett a ’mentális felkészülés’, a gyakorlat, a megváltozott időjárási viszonyokhoz való alkalmazkodás is fontos.

Aki nehezen viseli a meleget, ebben az időszakban lehetőleg ne vezessen. Ha feltétlenül szükséges elindulnunk, akkor vezessünk kipihenten és gyakrabban álljunk meg pihenni, felfrissülni. Fogyasszunk kellő mennyiségű folyadékot és mindig legyen hűtött ásványvíz, vagy üdítőital a gépkocsiban! Legyünk türelmesek, vezessünk kissé lassabban, tartsunk nagyobb követési távolságot.

A napon álló gépkocsit indulás előtt szellőztessük ki, menet közben használjunk légkondicionálót, vagy gondoskodjunk a levegőcseréről, a friss levegő utánpótlásáról!

Balesetmentes közlekedést kíván az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság!

Ezek érdekelhetnek még

2025. Június 27. 07:25, péntek | Belföld

Pride - ORFK: a szervezőké a felelősség

2025. Június 27. 07:24, péntek | Életmód

Palkovics László: hamarosan elkészül Magyarország megújított MI-stratégiája

A Nemzetgazdasági Minisztériumtól (NGM) hamarosan a kormány elé kerülhet Magyarország megújított Mesterséges Intelligencia Stratégiája

2025. Június 27. 07:23, péntek | Belföld

Átmenetileg enyhül a kánikula a hévégére

Átmenetileg enyhül a kánikula a hétvégére, a hőmérséklet csúcsértéke 30 Celsius-fok körül alakul.

2025. Június 27. 07:22, péntek | Bulvár

Axiom-4 - A küldetés tagjai csatlakoztak a Nemzetközi Űrállomás legénységéhez

A Dragon űrhajó sikeres dokkolása után mintegy 2 órával, magyar idő szerint 14 óra 23 perckor az Axiom-4 küldetés tagjai, köztük Kapu Tibor magyar űrhajós csatlakozott a Nemzetközi Űrállomás személyzetéhez (ISS).