Városlista
2025. december 15, hétfő - Valér

Hírek

2015. Március 02. 10:11, hétfő | Helyi önkormányzati
Forrás: Mosonmagyaróvár Önkormányzat

Változások a helyi szociális igazgatásban

Változások a helyi szociális igazgatásban

A segélyezési rendszer 2015. március 1-jei átalakításával összefüggésben az állam és az önkormányzatok közötti feladatmegosztás a szociális ellátások biztosítása területén átalakul.

A Magyar Közlöny 2014. évi 184. számában került kihirdetésre a Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. Törvény, mely egyebek közt tartalmazza a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. Törvény (továbbiakban Sztv.) módosításait. Néhány kisebb, jogalkalmazást elősegítő módosítás 2015. január 1-jén, az átalakítást érintő fő szabályozási elemek március 1-jén lépnek hatályba.

A segélyezési rendszer 2015. március 1-jei átalakításával összefüggésben az állam és az önkormányzatok közötti feladatmegosztás a szociális ellátások biztosítása területén átalakul.

A jelenleg jegyzői hatáskörben levő aktív korúak ellátásának megállapítása a járási hivatal hatáskörébe kerül. Az aktív korúak ellátása keretében kétféle ellátástípus állapítható meg:

- a foglalkoztatást helyettesítő támogatás
- az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás (új ellátás, a korábban rendszeres szociális segélyre jogosultak egy része erre válik jogosulttá).

A fentiek értelmében a rendszeres szociális segély, mint az aktív korúak ellátásának egyik formája megszűnik, így értelemszerűen a továbbiakban az önkormányzatnak nincs lehetősége az ellátási forma rendeletben történő szabályozására sem.

Az újonnan a járási hivatalok hatáskörébe kerülő aktív korúak ellátásán túl továbbra is a járási hivatalok hatáskörébe tartoznak az alábbi ügykörök:

- alanyi ápolási díj (az alapösszegű, a fokozott ápolási szükségletre tekintettel megállapított emelt összegű, valamint a kiemelt ápolási díj),
- időskorúak járadéka,
- alanyi és normatív jogcímen megállapított közgyógyellátás,
- egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság.

A felsorolt, állami felelősségi körben nyújtott és 100%-ban központi költségvetési forrásból kifizetett szociális ellátásokon túl más ellátások nyújtásáról, jogosultsági feltételeiről az önkormányzatok döntenek az új elemként az önkormányzati segély helyett létrejövő települési támogatás keretében.

A módosítás az Sztv. által jelenleg szabályozott ellátások közül az alábbiakat érinti, ezekre vonatkozóan az Sztv. 2015. március 1-jétől nem tartalmaz szabályozást:

- lakásfenntartási támogatás,
- adósságkezelési szolgáltatás,
- méltányossági ápolási díj,
- méltányossági közgyógyellátás.

2015. március 1-jétől tehát az önkormányzatok egységesen a települési támogatás keretében, a támogatandónak ítélt, rendeletükben szabályozott élethelyzetekre nyújthatnak támogatást.
Az önkormányzat kötelezettsége abban áll, hogy a települési támogatásról rendeletet alkosson. Annak eldöntése, hogy e támogatás keretében milyen célokra, mely feltételek teljesülése esetén milyen összegű támogatást nyújt, teljes mértékben az önkormányzat mérlegelési jogkörébe tartozik. Az Sztv. által szabott egyetlen kötelezettsége az, hogy a képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. A létfenntartást veszélyeztető élethelyzet, a létfenntartási gond meghatározása az önkormányzat jogosultsága, hasonlóan az ilyen helyzetekben nyújtandó támogatás összegének meghatározásához.

A települési önkormányzatok képviselő-testületének a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól szóló rendeletét az Sztv. 134/E. §-a értelmében legkésőbb 2015. február 28-áig kell megalkotnia.

Mosonmagyaróvár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2015. február 26-i Képvisleő-testületi ülésen tett eleget a fenti kötelezettségének.

A rendelet megalkotásánál fontos szempont volt, hogy a rászorultságot minden esetben az eddigieknél lényegesen behatóbban vizsgálják meg annak érdekében, hogy valóban azok a kérelmezők jussanak támogatáshoz, akik esetében ez minden szempontból indokolt.

A rendelet részletesen tartalmazza, hogy a kérelem mellékleteként milyen igazolásokat, nyilatkozatokat kell a kérelmezőnek becsatolnia. Amennyiben a tényállás tisztázásához környezettanulmányt kell lefolytatni, lehetőség van a Kistérségi Gyermekjóléti és Családsegítő Központ bevonására. Tekintettel arra, hogy a kérelmek száma rendkívül magas, így a hivatal ügyintézőinek nincs minden esetben módjuk környezettanulmányt folytatni. A Gyermekjóléti és Családsegítő Központ munkatársai gyakran nagyobb rálátással rendelkeznek az egyes ügyfelek szociális helyzetése, így szakmai javaslatokat is megfogalmazhatnak az egyes esetekkel kapcsolatban.

A rendelet részletesen szabályozza a települési támogatás keretében támogatandó élethelyzeteket, a támogatás maximális mértékét pedig csak támogatási formánként szabályozza. Ebből következik, hogy a tárgyév során különböző jogcímeken lehet támogatást igényelni, így jóval nagyobb összeggel támogatható, mint a korábbi szabályozás szerint. A támogatás éves összege – indokolt esetben – akár több százezer forint is lehet.

Egyes esetekben (pl. szenvedélybetegek) kétség merülhet fel a megállapított települési támogatás rendeltetésszerű felhasználását illetően. A rendelet értelmében, amennyiben az ügyintézés során felmerül, hogy a kérelmező a megállapított támogatást nem rendeltetésszerűen használná fel, a Gyermekjóléti és Családsegítő Központtal történő együttműködésre kötelezhető. Ez esetben a Gyermekjóléti és Családsegítő Központ munkatársa jogosult a támogatás átvételére, annak rendeltetésszerű, az ügyfél érdekeit leghatékonyabban szolgáló felhasználására.

Néhány esetben, bár a kérelmező nem felelt meg a jogszabályban rögzített feltételeknek, mégis ideiglenesen szociálisan nehéz helyzetbe került. Hogy ezeket az eseteket hatékonyabban tudja az Önkormányzat kezelni, a rendelettervezetbe beépített egy különleges méltányossági kategóriát, melynek kapcsán a polgármester joga a méltányosság gyakorlása. Ezekben az esetekben a polgármester eltekinthet a rendeletben rögzített jogosultsági feltételekről, és kizárólag az alapján hozhatja meg döntését, hogy szakmailag alaposan előkészített (pl. Indokolt esetben környezettanulmánnyal alátámasztott) ügyben a szociális rászorultság fennáll-e.

Mosonmagyaróvár, 2015. február 27.


Fehérné Bodó Mariann
jegyző
Mosonmagyaróvári Polgármesteri Hivatal

Ezek érdekelhetnek még

2025. December 15. 07:44, hétfő | Külföld

Sok embert agyonlőttek egy ausztráliai strandon egy zsidók elleni terrortámadásban

Ismeretlen fegyveresek lelőttek 11 embert, sokakat pedig megsebesítettek az ausztráliai Sydney Bondi Beach nevű híres tengerparti strandján vasárnap.

2025. December 15. 07:43, hétfő | Életmód

Folytatódik a borult, párás időjárás a jövő héten is

Folytatódik az átlagosnál enyhébb, de jellemzően borult, párás, ködös időjárás a héten is, de elsősorban a hét elején kisebb körzetekben felszakadozhat a felhőzet.

2025. December 15. 07:42, hétfő | Belföld

Orbán Viktor: a befagyasztott orosz devizatartalék lefoglalása és átadása Ukrajnának a háborúba való belépés közvetlen mozdulata

Ha nincs rezsivédelem Magyarországon, alacsonyabb életszínvonal kopogtat be az ajtón - mondta Orbán Viktor a Mandiner Hotel Lentulai című műsorában vasárnap.