Hírek
2020. Május 08. 17:48, péntek | PR
Mi az a dugódíj? Mit lehet tudni róla?
A dugódíjról sokat lehet, lehetett hallani a hírekben, de hogy pontosan mit jelent, azt nem biztos, hogy mindenki meg tudja mondani. Az is kérdés, hogy bevezetik-e egyáltalán, és ha igen, akkor mikor.
A dugódíj a közlekedésirányítás egy régebbi módszere, ami egyébként egy adótípus, az útdíj egy másik típusa az autópálya matrica mellett például. 1975-ben vezették be először Szingapúrban, majd 2001-ben Rómában és még néhány nyugati városban.
Mi a célja a dugódíjnak?
A dugódíj, mint útdíj, bevezetése óriási előkészületeket igényel. A dugódíj célja összetett, egyrészt forgalomcsökkenést várnak tőle, azaz, hogy elterelje a forgalmat azokról az utakról, ahol jelentős a környezet- és zajszennyezés, vagy akár elviselhetetlen, élhetetlen szintet is eléri.
Másrészről azokkal fizetteti meg a túlhasznált utak felújítását és a környezeti károk javítását, akik valójában használják az utat az adott városban a gépjárművükkel. Ezzel persze bevételt is generál a városnak, de jó lenne, ha nem ez lenne az elsődleges célja.
Ami egyértelmű, hogy akkor vezethető be a dugódíj, ha vannak olyan megfelelő sűrűségű és minőségű utak, alsóbb rendűektől kezdve akár autópályákig, ahová el lehet terelni a forgalmat, illetve felkészítik a tömegközlekedést a várhatóan megnövekedő utasforgalomra, olcsó vagy ingyenes parkolókat alakítanak ki.
A dugódíj további hatásai
A dugódíj mellett és ellen is szólnak érvek. Pozitív hatása az eddigi külföldi tapasztalatok és tanulmányok szerint jelentősen javul a levegő minősége, csökken ugyanis a káros gázok koncentrációja. Az úthálózat lassabban amortizálódik, csökkenek a jármű rázkódásából eredő károk, a zónában élők életminősége sokat javul, és a dugódíjból lehet költeni közlekedésfejlesztésre.
Ugyanakkor a dugódíj bevezetése nagyon megterheli egy város költségvetését. Már az induláskor készen kell lennie az extra P+R parkolóknak, új tömegközlekedési eszközöknek. Ezek pedig hosszas előkészületet igényel, a megvalósításról, beszerzésről nem is beszélve.
Érdemes arról is tudni, hogy az EU a 4-es metró támogatásáért cserébe kérte, hogy Budapest vezesse be a dugódíjat, mert, hogy ez a metró már egyfajta alternatívát jelenthet azoknak, akik leteszik az autójukat a dugódíj miatt.
A dugódíj és az autópálya kapcsolata
Ha bevezetik a dugódíjat, vélhetően megnő a forgalom a díjköteles autópályákon is, ami több matrica vásárlást is jelent online is, mint ahogyan valószínűleg a megnövekedett tömegközelekedők száma is plusz bevételt jelent a jegy- és bérletvásárlásban.
A motorkerékpárok és személyautók száma is megnő ezért az utakon, ezért is fontos lenne, hogy minél több parkolót létesítsenek a számukra, amellett, hogy az agglomerációból is egyre többen járnak be az autóval a fővárosba.
Ezek érdekelhetnek még
2024. Március 06. 10:17, szerda | PR
K&H: a látvány mindent visz
az iskolások zöme értékelné, ha szakembertől hallana a pénzügyekről
2024. Március 06. 07:26, szerda | PR
Új számsorsjátékkal jelentkezik a Szerencsejáték Zrt. – Itt a Napi Mázli
Tíz évvel az Eurojackpot hazai megjelenése és közel húsz esztendővel a legutóbbi magyar fejlesztésű lottó bevezetése után új számsorsjátékkal jelentkezik a Szerencsejáték Zrt.
2024. Február 26. 14:46, hétfő | PR
Benzinkutakat üzemeltetnek
A Jánosik és Társai Kft. nyerte el az egyik legnagyobb üzemanyag töltőhálózat állomásain lévő épületek, építmények, épületvillamossági- épületgépészeti berendezések működéséhez szükséges üzemeltetési feladatokat
2024. Február 13. 14:59, kedd | PR
K&H: iskolapadba ülhetnek a bankárok
a mesterséges intelligencia forradalmasítja a bankszférát